Cursus taalcoach is begonnen!

• 8 april 2018

Een paar weken geleden ben ik begonnen met inventariseren of er belangstelling was voor de cursus taalcoach/vrijwilliger. Er kwamen gelukkig heel veel enthousiaste reacties en afgelopen woensdag was al de eerste les met 13 “leerlingen”. Dankzij Lars van Oostrum, die de weg weet in het MFA konden we goed beginnen, waarvoor dank! Annemie Koenders geeft de lessen op vier woensdagavonden van 19 tot 22 uur in MFA de Schans. Het zijn vier lessen die op zichzelf staan zodat je deze ook los kunt volgen. Wie tijd en zin heeft is aanstaande woensdag nog van harte welkom, deelname is gratis! Wel van te voren aanmelden bij info@dedorpsraadarcen.nl.

We begonnen rustig met een voorstelrondje en een quiz. Uit deze quiz bleek dat er 2,5 miljoen laaggeletterden zijn in Nederland waarvan 55% Nederlands als eerste taal heeft. Deze Nederlanders hebben vaak weinig of geen onderwijs gehad en schamen zich voor de laaggeletterdheid. Mensen die Nederlands als tweede taal hebben en laaggeletterd zijn verkeren vaak in een isolement en zijn vaak vrouw. Zij hebben maar een kleine woordenschat en hebben moeite met de zinsbouw. Verder leerden we hoe we goed kunnen kennismaken met degene die we gaan begeleiden en hoe we de leerdoelen kunnen bepalen. In les 2 gaan we ons verdiepen in het lezen. Ik verheug me er op!